גוֹלֶם

מאז טיפסתי לחלק מקריסאלידה, אחרי כמה ימים, שוטטתי מבולבל כמו דייג שיוצא לים בסירה הקטנה שלו ונקלע לסערה. ברגע שזה קרה, התעוררתי על רפסודה של שמן, הים זרח כמו שלא היה מעולם, צבעו האטום והעקר רק שיקף דמות לא ממוקדת בכל פעם שהבטתי במעמקי המים האלה. איבדתי ציוד דיג, משוטים, מים ומצרכים. אני חושב שהם גם לא היו מועילים לי.

שיר קורע לב של Lisabö עם כותרת מאוד רהוטה המשיך להתנגן לי בראש.
"יגיד גורפוצק גסטצן. יגיד אידיאק גאצן. יאמר היזק גאצן. אורוימנאק גאסטן יאמר. Koloreak isiltzen יגיד.
זורע נהיאק מהאי גינאהן באריאטזן דירא.
יוסטן דוטה גורפוצק. צירגיל egiten dute ideiek. איטוצן יאמר חיזק. Okertzen יגיד oroimenak. גלצן יגיד סנטימנדואק.
"אמצק בלדוררנץ לאבאינטזן דירה אסטירו: אטא ניק דנבורה אוסאאן מאיט זאיטוט."
תמיד פחדתי לחלוק את הטיפוס שלי, לחזור למקורותיו של הילד הזה שהתחיל לטפס כדי לברוח מאימה. הייתי בן 5, כשישבתי על הסלעים של למינדאנו, אחי בן ה-7 כבר אבטח ביד את החבל הזה שקשור למותניי. עם השנים למדתי שהחבל הזה היה חסר ערך. לא היה ביטוח, רק הוודאות שאיכשהו השלום עשה לנו הרבה טוב.

מטפס ההרים הוא לא סתם אמן, יש קווי דמיון גדולים עם כל אלה שקורעים את נשמתם עד כדי כך שחוסר הבנה, פחד, סופה של יצירה עלולים להוביל לטירוף ולהשמדה. כשאתה חולק יצירה והיא לבסוף עפה לחופשי, התחושות מעורבות אך לא שליליות.
אם עקרה ומבוגרת רואה את בנה, שעכשיו הוא גבר, עוזב. הוא יחזור עם חייו בכיס אחד וחלק מלבו בכיס השני.

היה ברור לי, ברגע שהתעוררתי למחרת בבוקר, מי עף מהחרסת הזאת. זוהי אותה אהבה אמיתית שאנו כמהים אליה, זו שאנו חולמים עליה כל כך ושכמה בני מזל מוצאים לעתים קרובות. זה ששורף אותנו עם החיבוק הכי טוב שאתה יכול לזכור אבל שאתה לא מסוגל לשמור בחיים לנצח.
כפי שמציינת הסקירה של Crisálida, עלינו לחפש אותו לאחר שלג רטוב או שלג שנרטב בגשם שקופא באותו מקרר.

בשבוע שעבר זה קרה (אני גר כאן וזה קורה לעתים רחוקות מאוד, כמעט אף פעם), עבור רבים זה היה קטסטרופה, החורף הסתיים בפירנאים. ירד גשם כבד ושכבה דקה של שלג סיימה את האסון בזמן שהשלג הכפור הזה זרח בליל כוכבים.
-"טוב, בוא נסיים את זה כמו שמגיע לו."", חשבתי.

ביום ראשון עליתי להנחות את 2 המגרשים הראשונים של Crisálida, לא יכולתי להפסיק ליילל בגישה. עליתי כמו גור, הלכתי קדימה, חזרתי... דחפתי את העדר, וכשההמתנה התארכה לבוא העדר, ייללתי בבוקר.
השלג היה קפוא והכנף השניה של הכריסליס נראתה לבסוף. אני יכול להוסיף שהטיפוסים האחרונים גרמו לי להיות מוכנה פיזית ומשוחררת רגשית.

ירח הזאב התקרב (ירח מלא ב-25/01/2024).

אנחנו מדברים על הצלקת שמחלקת את הקיר למעשה ל-2. קו ברור אך חשוף בו זמנית שצובר אנכיות עם כל מטר. המשפך למטה מסמר שיער, מעביר את כל החפצים הנופלים מרחבי החזית המערבית. הייתי ממליץ לטפס תחילה על הכנף האחרון לפני שתבצע את האגף השני. תמיד עדיף לא לדעת מה יש לך מעלייך... למרות שאני חושב שמפאת קושי הרצף ההגיוני עשוי להיות הפוך.

ביום שני האחרון היה יום מוזר, הוצאתי את חלוק בית הספר שעדיין יש לי מילדות ונזכרתי איך נהגתי לברוח ליער בהפסקה, בזמן שחבריי לכיתה משחקים כדורגל או זורקים אבנים אחד על השני. פעם הייתי לבד. ברגע שהם זרקו עלי את אחת האבנים האלה בזמן שחזרתי והם פתחו לי את הראש, אף פעם לא הבנתי למה. אולי בגלל שהם היו ילדים, אבל אף פעם לא הבנתי את זה, לא הייתי עושה את זה.

ביום שני האחרון, עשיתי כמה שיחות, שלחתי כמה הודעות, הזיכרון של הגלימה המדממת ההיא הטביע אותי. ניסיתי להימנע מהגורל בכל מחיר. זה לא עבד, שוב הייתי לבד. לבסוף נעלתי את עצמי בחדר הזבל והתחלתי לארוז את התרמיל שלי.

השתדלתי לא להפר את הסדר בבית עד שלא הייתה לי ברירה אלא לשתף את ביה, אוטל ולולה במציאות הקשה, חיכה לי דייט שחמקתי ממנו כבר הרבה זמן. בלי הכבוד והתמיכה שלך כל זה לא היה אפשרי. אני מודע לחוסר הוודאות שאני מעביר לך.

התעוררתי כמעט בלי לישון ב-4 בבוקר, טקס ארוחת הבוקר היה עד הרגע, לקחתי את הזמן. ידעתי ששלום ייעדר לשארית היום. נסעתי לבקתה וביליתי כמעט שעה בהרהורים ובניסיונות למצוא תירוץ לחזור הביתה, אפילו לא הצלחתי ללבוש את הקרסוליים הרועדים שלי. טמפרטורת הסביבה והעלייה הצפויה במהלך היום היו מספיק ויכוחים.

"אני אנסה" אמרתי לעצמי... בשש בבוקר עשיתי את הצעד הראשון. הקרסול הפצוע שלי נשאר במכונית לזמן מה.
מעדתי מספר פעמים, התרמיל היה כבד מדי ולא יכול היה להתאים את בדי הדשא מימים אחרים. עד מהרה הופיע השלג, היה קפוא, קפוא מאוד. שמתי קרמפונים. קיבלתי ביטחון עצמי. למרות התפזורת, טיפסתי כמעט אל הנישה כמו ירייה. אני אנסה, הוא אמר לי.

לפתע הופיעו 3 אורות בתחתית העמק, הם רצו כמו שדים וציירו ספירלות מוזרות. הם אכלו את העמק במהירות. מה זה חשבתי. זה נראה סוריאליסטי. הם עוצרים, הם מושכים לכיוון טנדירה, הם מפספסים את השביל, ואז הם חוזרים. להקת זאבים משתוללים חשבתי. לבסוף הקצב שלו הואט... אני לא לבד.

נטשתי את הז'קט החם, אפוד פוך יספיק לעבור ביוואק אפשרי, הצטיידתי והתחלתי לטפס. 10 פיטונים, 2 סטים של חברים, פיסורוס, סרטים רבים, ג'וקר 50 מ' וקוולר 46 מ' (לא מספיק כדי לסנפל את כריסליס), קצת אוכל וליטר מים ליוו את הסולן שלי בתרמיל.

הקיר טיהר את עלי הכותרת מקרח. טיפסתי על כתף המסדרון סולו, הקיר קיבל את פני השחר. הנחתי את עצמי מתחת למשפך של המגרש הראשון שבו מתחיל עמוד השדרה של הכריסליס. ערכו פגישה והאטו את הקצב. לא התחברתי לחבל עד שהאדם הראשון הופיע. מזוהה (קרלוס, נאצ'ו וקיקה מג'אקה, לא הכרתי אותם) הצעתי שמישהו ירחם עליי אבל זה לא קרה, בשלב הזה קבוצה לא נפרדת ככה סתם. לא היה זמן להפסיד, תנאי החומה איימו על חדירתנו.

היססתי לטפס על המגרש הראשון בלי חבל אבל פחדתי. עברתי את ההיצרות של שנות ה-80 בשלג קפוא והתקדמתי באכפתיות של קיר אנכי, קבעתי פגישה בחבל מהיר. אורך זה, בחורף רגיל, נעלם מכוסה בשלג.

למי שלא מבין את העניין, על הקיר מטפסים לבד פעמיים, צריך לרדת כדי לשחזר את קצה החבל הקבוע. חזרתי למגרש והתחלתי לטפס על אחד ממגרשי השלג הקפואים הטובים ביותר שטיפסתי אי פעם. לוחות שלג קפוא תלויים על רגליים לא עקביות של שלג רטוב הנתמכות בקירות קפואים שבריריים עיטרו לוח סלע אנכי 2 מעלות, לאחר 90 מטר הוא ירד ל-15 מעלות AI85+ שום ביטוח. לבסוף הצלחתי להתחיל לשים איזה חבר והשלג שיפר במקצת את האחיזה, קבעתי פגישה ב-5 מ'. שחזרתי את האורך המבוהל. דברים התחילו ליפול.

המגרש הבא היה מוציא אותי מאמצע המעגל מתחת לקיר W. טיפסתי עליו מהר מאוד M5/80 מעלות, עוד 50 מ' עד לנקודת הנוחות של גולוטה אנכית. ההגנה הייתה גרועה יותר מאשר בכריסאליס. היינו צריכים למסמר יותר. שני הפיצ'רים הבאים מפחידים מהמפגש. קיוויתי שאם יקרה לי משהו, הקבוצה מהצד השני של השלוחה תבוא לעזרתי. אין כיסוי על הקיר הזה... לא יכולתי לשמוע אותם... מה אם הם נעלמו?...

השלג יהיה חלול בשני המגרשים הראשונים של המסלול שלו. טיפסתי אנכית 90 מעלות לתוף בס M7 שניתן להגן עליו עם הטוטם הכחול אבל הסדק היה מזוגג, הקצות שלי לא אחזו שום דבר בקיר החלק. שמתי פיטון והגדלתי את יציאת הבס תוף M7 ב-95 מעלות. המשכתי דרך גולוטה מאומצת ב-85 מעלות בצעדים אקראיים של M6 עד שנגמר לי החבל. התאוששתי את המגרש, ג'אגלינג עם הדינמיקה והתרמיל היה מבחן, לפעמים עדיף לנסות חצי לטפס, הידיים הזהירו אותי בזמן שהתנשפתי. הגולוט המשיך עוד 15 מטר עד שסונוור מקריסה, אז נטשתי אותו ימינה אחרי 5 מטר M6+ כדי לטפס ב-80 מעלות עד שהסתכלתי על הקיר W.

הרעיון שלי היה לטפס על הארובה מהיציאה לפסגה מימין לקריסאלידה אבל בסמוך ניסיתי לחפש אלטרנטיבה... זה נראה יותר מדי.

בכריעה על קצה הקיר W, התברר שזה מת על קצה של סכין גילוח, להגיע לקיר החשוף מאוד ולנסות לזכות בתעלה המרכזית, בשביל מה? זה היה בצק עלים טהור, מזבלה. לא היה שם עתיד. המשכתי את האורך עד שנכנסתי לגולוט אנכי נוסף ב-85 מעלות M6 שהשאיר אותי באמצע הקיר השחור והקומפקטי שהגן על היציאה הרצויה שלי. מפגש 50 מ' של 2 פיטונים. הגעתי עם ידיים וזרועות דחוסות.

הייתי צריך לשתות ולאכול. עשיתי את זה ככה. התאוששתי את המגרש ולבסוף כשהגעתי למפגש ראיתי את הקבוצה השנייה מתחת למגרש הקשה של המסלול שלהם. ביקשתי תמונה ולהיזהר עם בלוקים משובצים באורך כזה. הם עלולים ליפול לעברי. לעזאזל זה מספיק... חשבתי, מאוד לחוץ.

ניסיתי לטפס ימינה כדי להשיג את היציאה האפשרית שלי, אבל לא היו לי להבי סכין או ציפורים. רק וו. זה היה אורך לפתיחה מלאכותית, הדירות הנוספות לא היו דקות מספיק והיה חסר חומר כאמור.

המשכתי לטפס לאט יותר וקצת התאוששתי אבל לאט ב-80 מעלות M6 עד שהייתי באותו גובה כמו R 9 של Crisálida אבל בערך 30 מ' ימינה. ארובה מעט שבורה M5+ מיקמה אותי רק 8 מטרים מהמפגש האחרון של Crisálida. ירדתי מהבורג האחרון של המגרש הזה וטיפסתי במעבר שנשאר לי לפנות ב-13.

אני מסכים עם הקבוצה בתחימת האורך ל-M8. בחבל העליון אני רואה את זה יותר אנושי (עכשיו רק 2 פיתונים ו-3 חברים תלויים מהרתמה שלי). הוא טיפס לפגישה, איזה מדרגות יפות! אני מגיע בדיוק כשקרלוס יורד מהפסגה. 50 מטר לאורך האחרון הזה. האחרים יורדים. אני מתקן את החבל שלי ומבקש מהם לא לשחרר אותו עד שאני מתחבר ל-R9 של Crisálida לאחר שחזרתי לאורכו. חכה לי קצת תודה רבה!

מתחיל להחשיך. אני יורד איתם בקו הסנפלינג בזמן שאני מנחה אותם ונותן לעצמי להדריך בשטח ידוע, אנחנו בחבלים. הכל מסתיים עם בירה ולוח גבינות בשעה 21:XNUMX בטורלה. כמה גדול ההר!

אבל לא הכל נגמר בבירה ההיא.

היום ירח זאב מלא, חזרתי לבקתה ההיא, הבית שלי. התכרבלתי על הרצפה שלו לפני כל כך הרבה שנים... פלטת הצבעים משתרעת עד לרקיע, עלי הכותרת הקפואים הנושרים מהקיר מתערבבים עם האבקה שמשחרר הפרפר. הוא מנפנף בכנפיו, מכין את עצמו בעוד סימפוניה קצבית וכמעט בלתי מורגשת מוקרנת מהקיר אל העמק, איזה מחזה! בחלק העליון של הכריסליס יש שני ירחים, אותם ירחים שליוו את הילד הזה שחי בתוכי מאז מוצאו.

מהכריזליס יצאו סוף סוף שתי כנפיו.

ירח אחד מלא ולמרות שלאחר נראה שחסרה חתיכה קטנה, מה יהיה מאיתנו בלי החלומות הלא מושלמים האלה?

אני לא יודע אם אי פעם לטפס על הגובה וחצי הזה שישלים את הירח השני.

אני פשוט יודע, בבדידות העמק, באור הנפלא הזה ששני חברי הנפש התאומים האלה מקרינים היום, שאני יכול להבין את הצורך זה בזה. אני מרגיש בר מזל כי הכל נשמע לי הגיוני ואני רוצה להאמין שהגורל הגן עליי בשנים האלה לעשות זאת.

תקראו להם כריסליס. סיפורם של 2 שבילים שנפגשים.